søndag den 8. maj 2011

Festdrakt - Magisk håndsøm

Det kan godt være at overskriften er litt merkelig, men det skjedde noe magisk idag. Jeg er normalt av den oppfatning at når man kan sy noe på symaskin så er det ingen grunn til å sy det for hånd. Jeg har det faktisk som en sport å kunne finne tekniske løsninger med symaskinen som er fullt på høyde med håndsøm. Det er nesten som en liten landskamp mellom So-slow-istan og High-tech-ia. Det har i mange år vært High-tech-ia som har vunnet, men idag slog So-slow-istan tilbake og det meget overbevisende! Ta en titt på bildet under så forstår du hva jeg mener:

Den sorte kanten er festet på baksiden med håndsøm.
Med symaskin ble den pen, men flat....
Men før jeg kom så langt var det en hel del momenter som skulle på plass. Det vanskeligste var faktisk å bestemme hvilken farge kantene skulle ha; tror jeg holdt på sammenlagt en halv dag bare med dette! Men sånn er det jo ofte; det ser så bra ut, men det er nesten litt for pent. Det er nesten på grensen til å være litt kjedelig. Og det er da Haisommer-musikken kommer opp i bakgrunnen.... og man blir nødt til å gjøre noe.


Valget er gjort: lilla ullmusselin til en av kantene.
Her ser du også stoffet som jeg brukte til båndene på livet.

For å få litt fylde på kanten la jeg en anorakksnor i det lilla ullstoffet. Det er superenkelt å lage tittekanter om man har en syfot med et spor med plass til snoren.

Jeg fant også et fint sted til rullen med anorakksnor....

Her har jeg sydd på den lilla tittekanten og er i ferd med å sy på den ytterste svarte kanten. Jeg bruker ikke nåler eller tråkling fordi syfoten kjører nesten som på skinner i og med den har plass til snoren.

Et tips er å flytte nålepositionen enten litt til høyre eller venstre for midten for å komme nærmere eller lengre fra båndet. Jeg har startet med en nåleposition som er to hakk til høyre for midten da jeg sydde selve tittekanten. Da tittekanten ble sydd på livet så flyttet jeg nålen ett hakk til venstre. Til slutt flyttet jeg nålen ett hakk igjen da den sorte kanten skulle sys så det atter igjen var i midten. Grunnen til at jeg gjør dette er at når man skal sy flere sømmer på samme "strekning" så er det lett at de kan synes. Bruker du nålepositionene på denne måten så flytter du for hver søm du syr ørlite granne til siden og så unngår du problemet... Smart!


 Her ser du en av indbyggerne i So-slow-istan.


Og her er det ferdige liv sett forfra...
.... og  bakfra.




Jeg er igang med å lage skjørtet, men det tar vi imorgen... ; )

1 kommentar: