mandag den 2. maj 2011

Enkel applikasjon

Jeg hadde fint besøk i påsken av mine to nieser på 8 og 10 år. De er så søde mot sin gamle tante, så det var ikke nei i deres munn da jeg spurte om de hadde lyst til å sy litt. På forhånd hadde jeg vært en tur i Bilka og kjøpt to fine jakker som jeg tenkte at de kunne dekorere litt på. Jeg tok litt stoff og bånd og tråd frem fra mitt ganske store stash. Jentene gikk i tenkeboksen et par minutter og så begynte idéene å boble frem. Her ser du det ferdige resultat:


De ville gjerne dekorere med en applikert form. Det kan være litt vanskelig å applikere når man ikke har sydd så mye før. Det de fleste gjør, er å begynne å sy en tett zigzag rundt formen og så er man nesten garantert en fiasko. Er man utrenet eller skal sy du med barn; så vil jeg anbefale denne metoden i starten:

 Forberedelse:
  • Finn en god plassering for applikasjonen - vi valgte ryggen
  • Tenk på at du skal ha litt god plass til å sy rundt  formen
  • Det er vanskeligere  å applikere over sømmer eller på klær som er fasongsydde
  • Velg et relativt stabilt stoff å applikere med- vi brukte bomull som lå fint overnpå chenillen
  • En god ide er å stryke litt på applikasjonsstoffet før det skal sys på
  • Har du litt spraylim (505) så kan du med fordel spraye litt på applikasjonsdelene så de sitter fast på underlaget
Applikering av rødt hjerte
  • Klipp ut den ønskede form - vi brukte mønsteret i stoffet
  • Velg en søm og sy litt på kryss og tvers av applikasjonen (hjertet)
  • Bruk forskjellige sømmer og farge på tråden
  • Sy litt utenfor applikasjonen for å få en morsom effekt
  • Denne måten passer perfekt om man ikke har sydd så mye

Applikering av blomst og blader
  • Tegn en blomst og bladene på papir og klipp ut
  • Eller tegn på frihånd på stoffet - dette fungerer best med litt lysere stoffer
  • Husk at delene ikke må være for smale - en stilk bør være minst 1 cm bred ellers blir det vanskelig å sy dem på
  • Klipp ut de forskjellige delene i stoff og legg dem der du vil ha dem
  • Sett knappenåler i, men husk at du ikke behøver så mange for de vil bare være i veien når du skal sy
  • Velg en litt åpen zigzag - det er enklere å sy når symaskinen flytter stoffet litt mer av gangen
  • Om du kan velge på symaskinen så still den inn på nålstopp nede
  • Sy langs med kanten, stopp, løft syfoten og flytt/vrid stoffet litt, sy noen cm, stopp, løft syfoten, vrid osv.
  • Det høres kanskje litt merkelig ut, men om man syr på denne måten så kommer ikke det man applikerer til å bulke seg
  • Sy rundt alle delene; og husk at øvelse gjør mester, så fortvil ikke om det ikke blir helt perfekt de første gangene du syr applikasjon

Jeg bruker selv mange ganger denne forenklede applikasjons-metoden fordi jeg liker effekten som den gir. Det blir litt mer levende og er ikke sånn overambisiøs. Perfekt for små og store som vil leke og lære litt.

Vi hadde en kjempefin dag- håper du har fått inspirasjon til å gjøre noe lignende! 

En stor takk til to kjempeflinke jenter!

1 kommentar:

  1. Jentene takker tilbake for at du ville sy med dem. De er kjempe stolte av resultatet og det synes jeg de har all grunn til. Klem fra J+I og L :)

    SvarSlet