mandag den 30. maj 2011

DIY - Lær å sy haremsbukse med smock - Sy enkelt

Haremsbukse - med modifikasjon

La meg først starte med å si at det er ikke lett å ta bilde av seg selv med I-Phone.... Bildet som du ser ovenfor er det beste jeg kunne prestere. Og nei, jeg er ikke hermafroditt selv om det ser ut som jeg er lovligt velutrustet til å være en kvinne. Dette var ganske enkelt det beste bilde. Nok om det...!

Smock- avslutning på buksebenet
 Hva er egentlig smock? Jo, det er når man
  • syr med en tynn strikk som undertråd og man
  • syr mange baner frem og tilbake
  • med det resultat at stoffet rynker seg
Mange tror at det å sy smock er utrolig vanskelig, men det stemmer faktisk ikke. Det som kan være litt problematisk, er å få innstillet symaskinen riktig. Men følger du mine råd/instruksjoner så tror jeg at du vil lykkes!


Det vanskeligste er faktisk å spole opp strikken på spolen! Strikken skal ha litt motstand, så den er strukket ut på spolen. Om din symaskin har litt problem med å spole, så bør du vurdere å minske motstanden litt ved eventuelt å spole utenom de trådspenningsskiver som normalt brukes når du spoler undertråd. Det er litt vanskeligere å styre, men øvelse gjør mester! Om den ikke klarer å spole, så kan du prøve som siste valg å spole for hånd...


På min maskin så setter jeg spolen i som vanlig. Jeg vet at på noen andre symaskinmerker så kan det hjelpe å sette spolen i uten å la strikken gå igjennom trådspenningen på spolehuset. Her får du prøve deg frem på din maskin. Det er viktig at du henter opp undertråden dvs. strikken før du begynner å sy. På nye symaskiner pleier ikke dette å være nødvendig når vi syr med vanlig tråd, men strikken oppfører seg ikke som alminnelig tråd.


Til høyre ser du overtråd med for løs trådspenning.
Til venstre er den ok, etter justering av trådspenning.
  Strikken har vært strukket ut på spolen og når vi syr så vil den trekke seg sammen igjen. Om du kan forestille deg en drakamp mellom over- og undertråd som kampen mellom David og Goliat. Undertråden, også kaldt Goliat, er kjempesterk. Men overtråden, David, er smart og stiller på trådspenningen så den blir strammere eller hardere. På denne måten kommer det balanse i kampen, og resultatet blir bra.

Her ses tydelige løkker på overtråden - tegn på at trådspenningen er for løs
Når man skal sy smock så er det ofte at den skal brukes som avslutning på et plagg. Har du en overlock så kaster du nå over stoffet, eller så bruker du overlocksømmen på din symaskin. Det er en utrolig dårlig ide å la være å kaste over, stoffet vil rakne i vask og det er nesten umulig å gjøre det etterpå. Spør meg ikke hvorfor jeg vet det!!


Du er nå klar til å sy første rekke, men jeg vil anbefale at du syr en liten prøve for å se hvor mye det rynker. Husk også å aktivere nålestopp nede; du sikrer at ikke stoffet skubber seg.


Det er en god ide å sy selve smockstykket for seg; det er kjempevanskelig helt nøyaktig å beregne så feks. smockstykket skal passe til en kjole i str. 40. Har du derimot laget "smockstoff" så kan du hurtig tilpasse det til kjolens mønsterdel.



Sy første rad, la syfoten følge stoffkanten og husk at du skal sy på retten! Når du syr så skal du også huske å strekke ut stoffet. Jeg snur stoffet i enden og syr tilbake uten å klippe av tråden. Har man et stort stoffstykke så kan det være nødvendig å feste og klippe tråden for hver gang, ellers kan det bli vanskelig å få plass til alt stoffet.


Skift grep flere ganger underveis; fall ikke for fristelsen å sy for lange strekninger av gangen for da har det en tendens til å bli litt skjevt. Ujevne rader synes forbausende godt!


Fortsett til du har en passende bredde på smocken. Jeg har brukt syfotens bredde med nåelen i midten til min smock. Du kan om du vil justere nåleposisjonen for å få bredere eller smalere smock, men samtidig kunne bruke syfotens bredde som målestokk.


Her er du den ferdige haremsbuksen. Jeg har modifisert den litt, fordi jeg kunne tenke meg en som var litt mer "bukse", og ikke så mye "skjørt". Veiledningen som følger er til den mer posete varianten. Om du vil ha en mer "slimmet" variant så kan dette gjøres uten problem selv om haremsbuksen er sydd ferdig.


Du skal bruke et stoff som er kvadratisk. Bruk gjerne et stoff med en bredde på 130 cm. Fold det en hjørne diagonalt til det motsatte hjørne; dvs. du lager en trekant som har en langside som er dobbelt. Denne langsiden blir nederst på buksen. Klipp evnt. overskydene stoff vekk som skal brukes til smocken. Sy sammen de andre to sidene så trekanten er helt lukket.


Mål deg selv rundt hoften, du skal nå lage åpningen til livet. Klipp en oval form som matcher din halve hoftevidde; stoffet ligger dobbelt så det passer med ditt hoftemål. Klipp passende åpning til benene i begge hjørner.


Prøv buksen. Synes du det er altfor mye stoff i mellom benene så kan du gjøre som meg; legg buksen flatt og klipp en bue som strekker seg fra benhull til benhull. Sy buksen sammen igjen. Det er viktig at du ikke klipper for mye stoff vekk eller lager buen for krapp. Husk at det er noe bak som stikker ut og det kan fort se ut som om du har en bleie på....

Du kan nå velge om du vil ha en rib eller smock-avslutning i livet og nederst på benene. Jeg valgte å ha rib i livet fordi jeg har nok polstring som det er der... Nede på bena er situasjonen i litt bedre, så her brukte jeg min fine smock. 

Sydde også denne superenkle blusen som matcher fint med haremsbuksen.


Har faktisk brukt en enkel rad med smock på ermet som en fin effekt.


Håper jeg har kunnet forklare på en enkel måte og at du tør prøve deg på en smock! Det er veldig gøy å sy og ser bare superproft ut... Lykke til!

1 kommentar:

  1. Nå fikk jeg lyst til å sy... og det passer jo kjempe bra siden regnet bøtter ned her i dag. Ikke en fristende dag for hagearbeid, mere syrom og en god kopp te. :)

    Takk for god forklaring. Slike skal jeg jammen prøve å sy til jenten. Stilig topp også.

    Klem Lise

    SvarSlet