mandag den 6. juni 2011

Når er man for gammel?


Jeg har vært på festival i fire dager. Musikkfestival. Sammen med min datter på 19. Vi har sovet i telt, sunget og hoppet, danset og fniset. Det har vært så hyggelig, men nå er jeg sliten og glad for å være hjemme igjen.



Har aldri vært noen campingfantast, men har blitt fortalt utallige ganger av min danske familie at man har ikke vært på festival om man ikke har ligget i telt. Så i år skulle det skje, vi skulle sove i min datters 3-manns telt. Hun tok det med på flyet fra Norge og jeg tok alt mulig annet med i bilen; super fordeling. Eller?? Til vår overraskelse så var det ingen teltstenger pakket ned med teltet. Se under hvordan nød lærer naken kvinne at spinne:
Teltstenger under produksjon

Teltstang totalt uegnet for pollenallergikere!
 Jeg skal gladelig innrømme at jeg var litt nervøs for om teltet kunne holde seg oppreist i 4 dager, men det gikk fint. Det var ikke mye plass inni, veldig koselig himmelsengsteming og kokende varmt om morgenen. 

Morgenstemning og frokost i det fri
 Jeg må erkjenne at jeg er en early-bird; liker å våkne tidlig om morgenen og stå opp! Det er jo fint når man er hjemme, kan alltids stå opp uten at det plager noen andre. Når man derimot ligger i telt på en campingsplass, så kan man lett nettopp bli en plage for andre.

Det er jo ikke helt uproblematisk å åpne teltdøren uten en lyd; tennene i glidlåsen skjærer og gnisser så du har valget mellom å rive den fort opp eller ta det forsiktig og forsøke å lirke den opp uten at det på noen måte blir lydløst. Og når man endelig har fått glidlåsen opp så faller det et lett regn av dugg fra teltduken i hodet på den som sover. For å sette prikken over i'en så lyder chipchappene som små pistolskudd i det fuktige gresset på vei over til toalettet en halv kilometer unna....  

Da vi kom til selve festivalområdet som ligger på stranden (!) så ble vi mødt av disse posterne som jeg synes er supergode:

Edrulighetskampanje på dansk til de unge: Mindre druk-mere fest
"Partygirl versus Patheticgirl"
"The Celebrator versus The Smelly-ator"

 Vi har hørt mye god og variert musikk; alt fra norske Kaisers Orcherstra til heavymetalbandet Volbeat, til rap med Suspect og superfløtepusen DurhanG. Været har vært fantastisk og menneskene glade. Og jeg har opplevet å være med på et techno-party for første gang med TIESTO!


Techno er ikke min greie, det forsto jeg ganske fort, men fasinerende er det. Jeg vet ikke om det er musikk, vil snarere kalle det rytmer eller lyd som drønner imot deg og setter pacemaker´n på stand-by! Mine trommehinner kunne ikke klare decibelen som lå over smertegrensen og selv med ørepropper så vibrerte det livlig der inne i øregangen.

Og så er det jo lysshowet! All denne lyden skal jo ha noen bilder så det blinker og roterer i et tempo som til enhver tid kan utløse et mindre epilesianfall! Men det mest fasinerende er å se hvordan folk danser! I middelalderen så ville man ha blitt anklaget for å være besatt av demoner for så å bli brent!

I to timer varte seansen; det gikk 1 time og 50 minutter før DJ Tiesto løftet hodet og så ut over menneskemengden og sa: Hello Denmark! Den første menneskelige kontakt! All kommunikasjon foregikk via lysshowet med meldinger som: Make some noise! eller Put ur hands up! Vet ikke om han bare er dårlig til å skrive engelsk eller om det er en kode... En ting er sikkert; vi hadde strøket til engelsk eksamen om vi hadde kommet med sms-engelsk!

Hvor er min søte lille datter?

Jeg vet jeg høres fryktelig gammel ut nå, og det leder meg tilbake til overskriften:
"Når er man for gammel?"

Og svaret er at jeg er ikke eldre enn at jeg turde prøve å være med på et techno-party, men gammel nok til å si at det ikke var helt meg. Jeg tror at man aldri blir for gammel til å prøve nye ting, men at man skal bruke sin erfaring til å sortere i hva det er man har lyst til å gjøre...   

1 kommentar:

  1. Så hyggelig at dere hadde en flott festival helg.

    Ang. spørsmålet ditt. Jeg er helt enig en blir aldrig for gammel, men en finner litt mer ut med årene hva en vil/ liker eller ikke. :)

    SvarSlet