torsdag den 30. juni 2011

Brudepikekjole - den søte avslutning



Så er brudepikekjolene ferdige! Gleder meg veldig til å se dem på den store dagen om et par uker.


Som lukning i ryggen har jeg sydd 26 knapphull og knapper i, fordelt på de to kjoler! Veldig glad for at det finnes knappisyningsprogram på symaskinen og helautomatiske knapphull....


Ripsbåndet har jeg sydd på med en søm (blindsøm) som også brukes til å legge opp f.eks usynlig oppfoldning av gardiner. Det sys en rettsøm langs med båndet og et lite zigzag-sting inn på båndet. Har innstilt sømmen så den blir veldig smal, og resultatet er en nærmest usynlig søm. 


Har laget sløyfer som er sydd fast foran på bærestykket. Under ser du hvordan jeg laget dem:


Klipp et bånd som måler 16 cm og et som måler 18 cm til selve sløyfen. Klipp en bit som måler kun 5 cm som blir midten av sløyfen. Det kan være en god ide å stryke båndet så det er glatt.


Jeg fant ut noe smart; brukte knappisyningsfoten- og programmet til å sy/feste de to delene til sløyfene. Genialt!


Her er neste del lagt på og sys fast.


Den siste delen sys på for hånd for at ikke noen sømmer skal synes. Det var hurtig å enkelt å lage sløyfene på denne måten. Laget også en litt mindre variant som jeg satte bak på ryggen.

Kjolene henger her hjemme så ikke fristelsen skal bli for stor for de to små prinsesser til å "prøve" dem før den store dagen. Tror jeg gleder meg like mye som dem!

1 kommentar:

  1. Så nydelige de ble. Kan nok tenke meg at det er to små prinsesser som gleder seg veldig til den store dagen og ikke minst til de får lov til å ta de med i barnehagen å vise seg frem for vennene etterpå. Klem Lise :0)

    SvarSlet