lørdag den 18. juni 2011

Brudepikekjole - den spede begynnelse


Nå skal jeg endelig igang med noe jeg har gledet meg til! Vi har bryllup i familien og selv om det blir en stille og rolig affære for de voksne, så er det ingen i hele verden som kan overtale to jenter på nesten 5 og 2 år om å skru ned for prinsessefaktoren!  Den lille hermer mest den store, men hun den store, vet hva det dreier seg om etter det britiske kongehus´s charmeoffensiv tidligere i våres....! Bruden vil ikke være i hvitt, men har funnet en fantastisk kjole i en støvet lilla/grå nyanse. Brudepikene derimot skal være i hvitt, fordi citat: "sånn ser en brudepikekjole ut...." 

Brylluppet skal foregå på det staselige rådhuset i Odense og utfordningen er jo å oppfylle prinsessedrømmen og samtidig finne balansen til en borgelig vielse. Jeg var derfor veldig spent da jeg skulle vise frem de forskjellige kjolealternativene til den store prinsesse. Det gikk forbausende enkelt og det var hverken moren eller jeg forberedt på! Hun valgte faktisk den som vi også synes var den beste!

Når jeg sier forbausende enkelt så hører det med til historien at her på vårparten så har det i Danmark blitt skapt en ny trend for hvordan en festkledt lille pige skal se ut. Det gjorde 8 år gamle Kastanie med et trylleslag da hun sang seg inn i våres hjerter i MGP for børn. Charmetrollet hadde det mest fantastiske kostyme du kan tenke deg:


Det er nok alle småpigers drøm tror jeg, et struttende tyllskjørt! Vi var også forberedt på at det kunne ende opp i denne avdelingen så jeg fant en hjemmeside som ga litt inspirasjon. Om du heller ikke tror fullt og fast på at "Less is more" så vil du elske denne hjemmesiden : http://www.oopsydaisybaby.com/


Her er noen eksempler på hva du kan finne:



Det er jo bare sååå sødt! Men som du forstår så var ikke tanken å ende opp i amerikanske bryllupstradisjoner, snarere de britiske. Kjolen som prinsessen falt for er en enkel empirekjole, lang og med små puffermer. Prikken over i'en er at den har et tynt lag organza utenpå kjolen som nærmest svever.
 
  
Jeg skal tilstå at jeg ikke hadde funnet bildene fra Oopsy Daisy Baby da alternativene ble presentert; tror chancen hadde vært minimal for at britisk imperalisme ville ha vunnet.... Men det man ikke vet har man ikke vondt av og i dette tilfelle stemmer det, eller?? Tror nok at jeg kommer til å sy et tyllskjørt senere....


Stoffet til kjolene er kjøpt inn: en nydelig Broderi Anglaise i bomull. Det venter bare på å bli vasket.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar