onsdag den 4. januar 2012

Min kreative koffert



Jeg er i Nordens Paris alias Tromsø et par dager. Må innrømme at det ikke er så mye som minner om Paris på denne tiden av året. Heldigvis så går det den riktige veien og dagene blir lengre og man kan se en lille smule dagslys igjen. 

Men det er langt igjen til fløyelsmyke kvelder med Brie og baguetter og rødvin på gressplenen med Eiffel-tårnet i bakgrunnen. Det nærmeste tårn jeg kunne finne var denne vindskjeve granen foran hotellet.


Det er derfor deilig å ha med en hel koffert med små og store skatter som kan lyse opp en mørk dag. 


En av tingene som jeg har med er noe som jeg synes er kjempemorsomt å jobbe med: Punching Tool - filteapparat som du kan sette på symaskinen:


Med filteapparatet kan du tove eller filte med "lynets" hastighet. Du kan bruke på mange måter:

Du kan filte ull, ullgarn,bånd, metalltråd, tynne stoffer som chiffon, for og tyll. Du kan filte på ferdige plagg av ull - hva med en facelift på din favorittkåpe? Eller en tredimensjonal dekorasjon på en litt kjedelig veske?


Chiffon-blomstene er laget på denne måten:
  1. Klipp til en sirkel av chiffon
  2. Plasser chiffonen der du vil ha blomsten og tov litt i midten
  3. Chiffonen drar seg sammen, du får mer "liv" dersom du ikke holder for fast i stoffet
  4. Ta en liten tott ull og legg i midten av chiffonen - ullen fungerer som "lim" når du filter på feks. på faste stoffer som jeans
  5. Fest ullen ved å tove den fast 
  6. Vil du ha litt bling kan du til sist legge en metalltråd i midten og tove den fast med ullen 
Om min lille prøvelapp har gjort deg nysgjerrig så kan du finne mer informasjon ved å google Bernina Punch Tool og det ligger fine bilder på Flickr http://www.flickr.com/photos/berninainternational/5702812508/




Ingen kommentarer:

Send en kommentar