søndag den 31. juli 2011

Kokeshi-dukker


Jeg ønsker meg en Kokeshi-dukke! Her har du noen utrolig fine varianter. Har du lyst til å se flere så ta en titt på linken her http://www.flickr.com/photos/tobiasmik/galleries/72157622541435526/

Du kan også få dem som wall-stickers!

Jeg har vært facinert av kokeshi-dukker ganske lenge og så tenkte jeg; hvorfor ikke lage en selv? Den kunne selvfølgelig ikke lages i tre, men jeg synes selv at jeg har laget en morsom variant:


Min kokeshi-dukke er laget som en kombinasjon av maskinbroderi og dekorativt japansk papir som er montert i en ramme. Navnet mitt er brodert med japanske tegn på siden.



Hodet og ansiktet tegnet jeg i mitt broderiprogram og så ble det brodert på symaskinen.



Kimonoen er klippet ut av originalt japansk papir og limt fast med et tekstillim på linstoff som er bakgrunnen for bildet. Jeg har tegnet rundt kimonodelene med en tekstil-tusj for at fremheve detaljene litt.

Hvis du vil så kan du jo tegne/klippe/lime istedet for å brodere....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar