onsdag den 25. maj 2011

Saftig og klumpefri eplekake


Noen barn liker ikke klumper. Mitt barn kunne ikke fordra klumper i syltetøyet. Lykken var stor da det klumpefrie syltetøy på plastflasker kom på markedet. Men lykken var størst for moren da hun fant en eplekake som ble aksepert som klumpefri.


Den er også superenkel å lage og krever ingen avanserte ingredienser som man skal ut og kjøpe. Oppskriften fant jeg i det svenske magasinet Allt om Mat. De har en super hjemmeside med mange gode oppskrifter: http://www.alltommat.se/


Dette er eplekake som smaker himmelsk for store og små ganer. Saftig bunn laget av revne epler med et sprøtt og søtt pailokk ovenpå.

Fyll:
5 middels store epler (ca 625 g)
1 ss smør
2 ss flytende honning

Paideig:
125 g smør
1 stort egg
3 dl hvetemel
2 1/2 dl sukker
1 1/2 ts vaniljesukker
1 1/2 ts bakepulver

Sånn gjør du:
1. Fyll: Sett ovnen på 200 grader. Skrell eplene, ta ut kjernehuset og riv dem grovt. Bryn eplemassen i smør og honning på pannen til det er blitt mykt. Er eplene søte så kan du alternativt kutte ut honningen. Fordel eplemassen i en paiform, ca 25 cm diameter.


2. Paideig: Smelt smøret og la det avkjøle. Pisk egget med en gaffel. Bland sammen mel, sukker, vaniljesukker og bakepulver i en bolle. Bland melblandingen sammen med det lettpiskede egget og det smeltede smøret.


3. Fordel deigen ovenpå eplene, du kan jevne det ut med en kniv, men det pleier jeg ikke. Stek nederst i ovnen i ca 30 minutter. Server med krem eller vaniljesaus.


Mmmmmm, deilig!

1 kommentar:

  1. Dette hørtes veldig godt ut. Det tror jeg at jeg må prøve. Alltid spennende å prøve nye varianter. Mmmm gleder meg.

    SvarSlet