tirsdag den 31. maj 2011

DIY - Design ditt eget skjerf - Sy enkelt


Jeg har lenge tenkt at jeg skulle få kjøpt meg et skjerf/tørklede som var en blanding av noe romantisk og rått i duse farger. Var innom et par butikker og fant noen som var ganske fine, men det var også prisen.... Jeg vet ikke om jeg er litt gjerrig, men nesten 1000 kr for et skjerf er i overkanten mye for meg!  Jeg bestemte meg for å sy et istedet....

Nede i syrommet så kom jeg til å tenke på et veldig tankevekkende foredrag om avhengighet som jeg hørte en gang. Det ble holdt under festmiddagen for symessen som heter Quiltköping i Lidköping, Sverige. Han som holdt foredraget heter Mikael Svensson og arbeider med stoffmisbrukere. Han bruker imidlertid all sin fritid på å holde kurs i quiltning og er høyt elsket av alle quiltende kvinner.

Denne kvelden dro han imidlertid paralleller mellom det å sy og det å være stoffmisbruker. Vi lo så tårene trillet for på sin charmerende måte så fikk han oss fortalt at vi var ikke så mange hakk bedre en hans klienter. Grunnen til at jeg forteller deg dette er at et av tegnene på avhengighet er at man ikke kan la være å kjøpe stoff. Et annet er at man gjemmer stoffet og later som om det er gammelt. Noen som kjenner seg igjen?


Ok, jeg har mye stoff, men så er det jo så deilig å bare kunne gå å finne lige det stoff som man skal bruke når man har bestemt seg for å sy noe. Jeg tok frem disse stoffene og noen dusker som ville passe fint til. Stoffet er en tynn bomullsvoile med et rosetrykk i kobber og sølv. Hadde også noe chiffon som matchet fint.


Det skjedde en liten UPS, men som viste seg å bli en fin liten detalje. Jeg hadde glemt å stille trådspenningen tilbake etter å ha sydd smock dagen før. Hadde også en litt for grov nål i til den tynne bomullsvoilen; resultatet ble at stoffet rynket seg. Men som du ser av bildet så ble faktisk denne feil en chic lille detalje. Chiffonen ble revet i strimler og sydd fast med en smal zigzag på midten. Duskene ble sydd på samtidig med chiffonen så de ble litt gjemt bak stoffet.

Det er morsomt å sy tilbehør som går fort og hvor man kan tillate seg å bryte noen regler. Jeg har brettet inn kanten på skjerfet og stukket den ned, men latt chiffonen være rå. Har sydd en del i dette stoffet som er en super blanding av silke og bomull så jeg vet at det ikke rakner så lett. Men skulle en og anden tråd stikke ut etter litt bruk, så klipper jeg den bare vekk.

Dette er en fin måte å komme igang å sy om du er litt utrenet, kjempemorsomt med barn og en god måte å leke og utfordre deg selv på.

God fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar