lørdag den 28. maj 2011

Handywoman & vintage box


Så kunne jeg ikke holde det ut mer.....! Har vært håndtlanger i mange dager. Det har småregnet og vinden har sust rundt ørene med 10-12 m/s. Har stått tålmodig og ventet på neste instruks fra min bedre halvdel. Har vært som en sjakkspiller og tenkt noen trekk fremover, uten å si noe, bare stille og rolig lagt ting til rette. Men så gikk det ikke lenger; tause Birgitte begynte å slå sprekker og ut kom Super Handywoman!


Jeg har alltid vært fasinert av gjenbruk eller vintage. Gamle ting forteller en historie. Jeg fant for en stund siden bloggen Funky Junk Interiours og her viser de hvordan man kan lage en Tool Box. Dette har inspirert meg til å bruke materiale fra det gamle Aldershvile og lage en urte-box.

Jeg hadde det meste som skulle brukes til boxen, men en vesentlig del manglet; selve håndtaket. Det fant jeg heldigvis i form av et nedhugget hyllebærtre i haugen som skal bli årets St. Hans-bål. Snakker om at Askeladden ikke har levd forgjeves!


Jeg hadde først tegnet en mal slik som det var beskrevet på Funky Junk-bloggen, men fant ut at det var bedre å bruke plankenes bredde i stedet for å gjøre alt litt mer innviklet. Målene er jo selvfølgelig også oppgitt i inch så det ble litt for komplisert for handywoman. Boxen består av to sidestykker, to endestykker, en bunn og et håndtak.


I endestykkene så skal det borres et hull til håndtaket. Om du har mulighet for det så er det smartest å lage hullet uten at du borrer helt igjennom planken. Her ble jeg overrasket over hvor behjelpelig min mann var, det var nesten som om han syntes det var gøy. Og det skal sies at vintage og shabby chic ikke er helt hans stil! Muligens hadde det bare noe å gjøre med at han kunne få ta frem noe av spesialverktøyet....

Jeg fikk også selskap av disse to.....
Det neste jeg gjorde var å skru alle skruene som skulle brukes til å montere boxen halvt inn. Dette gjorde det mye lettere når sidestykkene, endestykkene og håndtaket skulle skrus sammen.


Husk å sette i håndtaket før du skrur sammen alle sidene. Bunnen monteres til slutt. Jeg valgte den samme type planke som sidene, men her kan du jo velge noe som er litt tynnere, f.eks. plywood eller en sponplate. 


Jeg har valgt å beise min box så den passer i miniatyr urtehaven. Her ser du den med peppermynte og timian.



Det var virkelig gøy og enkelt å lage denne boxen! Ekstra pluss at Aldershvile lever videre!


3 kommentarer:

  1. Denne ble jo superstilig. Tror jeg må prøve å lage meg en slik. Foruten å ha blomster/ urter i den kan den jo også være praktisk til å bære med seg hageredskap i. Ja en slik må jeg nok lage. :) Klem

    SvarSlet
  2. hei det så veldig bra ut Jeg har ikke tenkt å lage en men kansje man kan ønske en klem mamma

    SvarSlet
  3. Du hadde helt rett. Den ELSKER jeg ;) Kanskje du må masseprodusere litt?

    SvarSlet