mandag den 23. maj 2011

Miniatyr urtehave

Bakerste krukke- peppermynte
Det er ikke fordi jeg ikke har plass til en skikkelig grønnsakshage eller urtehave, som man kaller det her i Danmark. For plass det er det nok av; drøye 3.700 kvadratmeter pent opparbeidet og paddeflat tomt.  Nei, problemet er at den befinner seg i Danmark og at man er nødt til å ta litt værforbehold.

Jeg har stadig i frisk erindring den første sommeren jeg bodde her. Det var en usedvanelig varm og vindstille sommer skulle det vise seg. Jeg hadde plantet tomater i en stor krukke og plassert den i sydveggen av huset som også vender ut mot sjøen. Alt var bare fryd; tomatene var mange og store og var så smått begynt å bli røde. Jeg gledet meg til at de skulle bli modne så jeg kunne sette tennene i mine egne helt biodynamiske tomater.

Det var derfor en kjempeskuffelse å finne tomatene spredt som klinkekuler ut over terrassen etter en natt med vestenvind! Jeg lærte derfor på den hårde måte at alfa og omega for grønnsakshager i Danmark er le, le og atter le. Klok av skade og med ambisjonene på et realistisk nivå, så er årets urtehave på plass.
  

Jeg har noen fine selv-vanningskasser som ble kjøpt for noen år siden på Bauhaus. Har beiset de svarte så de passer til muren på huset. Det fungerer kjempefint!


Jeg har ikke så stor tålmodighet at jeg orker hele prosessen med å så.... Jeg ble derfor superglad da jeg fant disse salathodene som bare skulle proppes ned i jorden. Har hatt det en gang tidligere og jeg bare elsker å kunne gå ut og hente noen blader til feks. lunsjen. Vurderer å anskaffe noen coctailtomater, men så er det heller ikke plass til mer....


Det er som sagt en lekrok som danner ramme for min miniatyr urtehave. Jeg har to stoler og et cafebord der man kan nyte en tidlig kopp kaffe i morgensolen. Jeg skal være helt ærlig; jeg aner ikke hvorfor ikke begge stolene ble malt siste sommer, men det varer ikke lenge før begge to er svarte!


1 kommentar:

  1. hei på deg tante bloggen din var veldig fin Det er Ingrid som er hos mommo som skriver dette

    SvarSlet