søndag den 19. juni 2011

Verdens beste müslibar


Jeg er ikke så vill med müslibar generelt. Synes de man kjøper er sånn litt tørre, smulete og alltid med en sånn merkelig liten ettersmak av diverse e-stoffer. Men det er jo en god måte å få litt "sundt" søtt f.eks. til kaffen eller noe til den lille hunger når den melder seg...

Jeg har prøvd diverse merker og varianter, men så kom jeg til å smake en hjemmebakt variant som bare smakte himmelsk! Denne var kjøpt i et økologisk og veldig trendy bageri i København så det var utelukket å få en oppskrift. Men full av pågangsmot har jeg trålet diverse blader som jeg har til jeg fant noe som så svært lovende ut. Med et par modifikasjoner så er denne oppskrift svaret på mine müslibar-drømmer!


Ingredienser:
100 g mandler
150 g rosiner
150 g havregryn
100 g honning
1 ss kakao
1 ss valnøttolje

Sånn gjør du:
  •  Foodprocessor: Har du en foodprocessor så har du alle ingredienser i og finhakker dem
1. Jeg har min Kitchen Aid som jeg bruker til å hakke med; passer på å helle vekselsvis mandler, rosiner og havregryn så det blandes godt.

  
2. Bland i kakao, olje og honning.


3. Fordel massen i en form eller et serveringsfat. Trykk massen så den måler ca. 1,5 cm i høyden.

4. Sett formen i kjøleskapet til neste dag. Skjær smale, avlange stykker til en god kopp kaffe.

Denne müslibaren er seig og saftig og smaker sundt!  Den er også godkjent på høyeste hold; av min kjære mann. Jeg har en nabo som er biavler, så neste müslibar blir med hjemmeavlet honning!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar