tirsdag den 21. juni 2011

Brudepikekjole - den gode fortsettelse


Så har startskuddet gått og jeg er i gang med brudepikekjolene! Ble nødt til å finne et mønster som passet bedre i størrelsen til dem begge. Godt jeg har en bunke med Burda liggende! 


Det er ikke så stor forskjell på størrelsene, den ene er 110 og den andre er 98 så jeg kan tilpasse mønsteret litt så det passer til dem begge.


Det som tar litt tid er faktisk å tegne av mønsteret. Det er alltid litt virvar før man finner alle mønsterdeler og denne gang skulle jeg også kombinere to ulike kjoler. Godt å få brukt de små grå litt!

Stoffet som kjolene skal sys i er en broderi Anglaise og det vil si at om man ikke vil ha fritt innsyn så skal det noe for under. Her ble det valgt en tynn bomullsvoile som er superdeilig å ha inn mot sart barnehud. Begge stoffene er vasket innen bruk; dels for å unngå krymping etter at kjolene er sydd og dels for at alle kjemiske preparater i stoffene blir fjernet.

Skuldersømmene ble sydd på både voilen og kjolestoffet. Deretter ble delene lagt rette mot rette og sydd sammen i halsrigningen. Delene fikk noen hakk klippet i halsrigningen og ble deretter vrengt rundt og strøket. Sidesømmene fulgte så for både voile og kjolestoff.


Så var det ermenes tur. Her skal det rynkes både oppe og nede. Jeg valgte å sy en rynketråd igjennom begge lag stoff for å gjøre det litt enklere for meg selv. Det er ganske smått, faktisk veldig puslete. Jeg har ikke store hender, men da kanten nede på ermet skulle sys fast så følte jeg at de var gigantiske! Har valgt å sy kanten på fra vrangen og sy fast for hånd fra retten. Det vil vise seg om dette var et smart trekk eller ikke....


Det ser ihvertfall lovende ut. Jeg er veldig glad for at jeg sydde alle fire ermer samtidig, så er det verste pusleriet overstått : )


Det har vært en god dag! Gleder meg til at fortsette!


   

1 kommentar:

  1. De blir super fine. Kan tenke meg at det er to prinsesser som gleder seg og er ganske spente. :)

    SvarSlet