mandag den 13. juni 2011

DIY - Permomslag - Sy enkelt


Jeg har en del matoppskrifter som jeg bruker mye, men som jeg alltid skal lete etter fordi de befinner seg i denne haugen av matmagasiner:


Nå har jeg endelig fått laget en perm der alle de mest brukte oppskrifter har fått plass. Ideen er ikke min, hvis du har lyst til å se andre varianter og få mer inspirasjon så skal du gå inn på http://hobbybruket.blogspot.com/  

Jeg ville ha en litt rå og enkel perm som kunne brukes uten skulle tenke på om det kommer noen flekker på den. Jeg valgte et stripete, kraftig bomullsstoff til permen. Jeg laget applikerte bokstaver i kombinasjon med broderte bokstaver i mitt broderisoftware.


Til de applikerte bokstavene valgte jeg en trippel rettsøm for å få en kraftig og holdbar stikning.


Var litt i tvil om fargen på tråden, men noen ganger skal man lytte til den indre prinsesse. Jeg valgte en lyserosa broderitråd med masse shine...! 


Når man vil bruke broderimaskinen til å applikere med, så er det en god ide å stoppe underveis for å grovklippe applikasjonsstoffet så det ikke vikler seg inn i det andre som skal broderes.

Klipp helt tett inntil sømmen på de applikerte bokstavene. Bruk en god og spiss saks.
Det er alltid spennende å se om stoff, farger og motiv passer sammen. Syns jeg var ganske heldig her...


Permen er bare en lang stoffremse som sys sammen oppe og nede. Jeg har laget en god brett/sømmonn for å få en større stablilitet i ryggen på permen. Har også sydd en stikning på hver side av åpningen for å gjøre den mer stabil og holdbar. NB. Husk å montere eller sy fast det du skal dekorere med før du syr sidene oppe og nede.


Permen er veldig enkel å sy og tar ikke spesielt lang tid heller. Ta deg litt tid til  dekoreringen så vil du hurtig få et lille prakteksemplar av en perm...

1 kommentar:

  1. Det ble kjempe stilig med de applikerte bokstavene og den broderte teksten. Jeg likte den veldig godt. :)
    Ha en flott dag.

    SvarSlet